søndag 18. april 2010

Nesa i en bok



Jeg var på loppemarked i går, og fant tre nye bøker jeg gleder meg til å begynne å lese. Problemet er bare at jeg har to bøker liggende på nattbordet allerede, som jeg føler jeg aldri blir ferdig med. Skulle ønske jeg hadde mer tid til å lese! I dagens Aftenposten leser jeg om romanfigurer og hva det er ved dem som treffer oss. Hvorfor liker vi så godt å leve oss inn i livene til disse menneskene som ikke engang eksisterer?

Tekstens utgangspunkt er den nye boka “Why do we care about literary characters?” av Blakey Vermule. Hun skriver at vi har et behov for sladder, som er grunnen til at mange sluker blader og nettsider om artister, politikere og skuespillere. Romankarakterer dekker det samme behovet, mener hun, fordi det i begge tilfeller dreier seg om mennesker vi aldri kommer til å møte.

“Når vi leser om en person som utfører en handling, aktiviserer vi den delen av vår egen hjerne som vi bruker når vi selv gjør den samme handlingen”. På den måten lever vi oss inn i historien. Det er helt nødvendig for oss å prøve å tolke og forstå hva andre mennesker tenker og føler, og vi gjør det hele tiden. Det gir også en tilfredsstillelse å tolke mennesker og situasjoner riktig.

I fiksjonslitteratur får vi både sladder om spennende mennesker, vi får deres innerste følelser på sølvfat, og vi får den gode følelsen av å forstå dem på et dypere plan. Tunge og komplekse karakterer gir god sosial trening og kanskje en innsikt i hvordan vi selv er som mennesker, mens lett underholdningslitteratur gir oss mennesker som det er lettere å forholde seg til enn dem i det virkelige liv.

Dette gir mening, synes jeg. Jeg kjenner selv hvor godt jeg liker å leve meg inn i historiene, og hvordan jeg føler jeg blir kjent med karakterene og kanskje også glad i dem på en helt spesiell måte. Jeg har sittet og grått meg gjennom side etter side i Harry Potter, selv etter å ha lest det samme flere ganger før. Jeg har vært så oppslukt i en historie, at jeg glemmer hvor jeg er og at tida går. Uansett hva det kommer av, så er det en god følelse å rømme fra virkeligheten en liten stund.

Tror jammen jeg skal lese litt, jeg... God søndag!


1 kommentar:

  1. Syns det virker som om alle jeg kjenner i Oslo var på loppemarked i går jeg..? Var det et eller annet veldig spesielt loppemarked?

    Bøker liker vi!! Jeg har nettopp begynt på den jeg fikk av deg til jul, "Til musikken". Jeg har ikke kommet så langt enda, men den lover bra:)

    SvarSlett